Tuesday 30 July 2013

Maaf?

Dulu
Dah jauh masa berlalu
Dah banyak jugak yang berlaku
Menangis. suka. sedih. pilu
Semua dalam satu! 
Sesak dada tertusuk kalbu
Boleh gila weh aku
Ini cerita lama
mohon jangan keliru tapi mungkin sedikit tipu

Rabak
Kerabakan sikap terserlah
Perangai macam sampah
Mungkin ramai pun yang menyampah
Tapi ada aku kisah?
Asal nak susah?
Suka hati aku lah
" kubur masing-masing kan? Tak payah glabah! "

Jahil
Bodoh macam kayu
Bertindak melulu
Sebab apa? 
Sebab seronok sangat hidup
Nafsu semata iman terkatup


Sedar
Tapi apa sudah telat?
Maafkanlah tak kira esok. Lusa atau tulat
Kalau mati pun masih sempat
Taklah aku merangkak di titian sirat


Dendam
Jangan simpan lama
Bagitau jika mahu tanya
Kalau perlu kita bersemuka
Aku manusia biasa
Hina. Jahil. Keji. Disisi-Nya
Ada kesedaran tapi masih sama

Mari kita jumpa!
Betulkan semua
Tak perlu sebarang kata
Aku tau kau baca
Benci?
Aku faham
Tapi jangan diam
Bangun dan bersiram
Lagak raja mahu bersemayam
Pantas!
Sebelum terhenti nafas
Pantaslah kau bergegas
Kita selesaikan semuanya lekas
Relakan aku pergi dengan bebas

Apa bisa? 









No comments:

Post a Comment